Evropský den tísňové linky 112
Hlavním tématem letošního připomenutí významného dne pro jednotnou tísňovou linku jsou falešná volání. Dlouhodobě tvoří více než 70 procent všech volání na tuto linku.
|
Něco málo z historie linky 112:
|
|---|
Jen 41% evropských občanů zcela jednoznačně preferuje linku 112 jako číslo pro volání v případě nouze kdekoliv v EU a 70% stále nemá dostatek informací o evropském čísle tísňového volání 112 ve své zemi. S rostoucím počtem Evropanů cestuje po celé EU stále více lidí, povědomí o společné evropské lince tísňového volání je potřebnější než kdy jindy.Od roku 2009 je vždy 11. února (tedy 11.2.) stanoveno jako Evropský den linky 112, den věnovaný zvyšování prestiže linky 112, šíření poselství a zvyšování povědomí. Nejrůznější aktivity k propagaci linky se organizují každý rok na místní, regionální, národní i evropské úrovni.
- Volání z kapsy – telefony umí i při zamčené klávesnici či displeji zvolením kombinace 112 zahájit tísňový hovor. Operátoři tak často při přijetí hovoru slyší pouze kroky či vzdálený hovor bez další reakce. Často dochází i k opakovanému ´volání z kapsy´
- Žádost o informace – tísňovou linku se lidé snaží využívat i jako informační zdroj pro jiná telefonní čísla, například na různé pohotovosti, ale i na řešení technických problémů s telefonem. Ke zjištění jiných kontaktů funguje v ČR služba informace o telefonní číslech 1180 či 1188. Na rozdíl do linky 112 jsou ale tato volání zpoplatněna.
- Dětská hra – jeden z nejpalčivějších problémů. Na tísňovou linku 112 lze totiž zavolat i z telefonu, ze kterého je vyndaná SIM karta. Malé děti často dostávají telefonní přístroje bez SIM karty na hraní a při hře se jim podaří aktivovat linku 112 (tato služba je na telefonu bez SIM karty nabízena jako prioritní). Dochází tak k opakovaným hovorům, kdy operátor není schopen efektivně vysvětlit malému dítěti, aby si přestalo hrát s telefonem a neblokovalo tak tísňovou linku. Telefony jako hračka dětem do ruky nepatří!
- Hovory osob s mentálním postižením – podobný problém jako u dětské hry. Zdravotně postižené osoby si nedokáží uvědomit, že nechtěnými hovory zatěžují a blokují tísňové linky.
- Protiprávní hovory – myšleno hovory, kdy volající úmyslně poskytuje falešné informace o mimořádných událostech, které se ve skutečnosti nestaly.
- Ihned zavěsit – takzvaní ´prozváněči´. Nechají linku pouze jednou prozvonit a ihned zavěsí. Velmi často toto své jednání opakují i v desítkách hovorů za sebou.
- pokud potřebujete pomoc hasičů, policie nebo ZZS,
- při cestách do zahraničí,
- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti,
- linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, na jako jedinou lze volat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.