Výkon státního požárního dozoru
            Kontrolní činnost jako součást výkonu státního požárního dozoru
   
  Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje (dále jen „HZS kraje“) vykonává státní požární dozor na základě ustanovení § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“). Státní požární dozor je vykonáván v souladu s ustanovením § 35 písm. a) v rozsahu ustanovení § 31 odst. 1 písm. a), e), g) a h) a dále podle ustanovení § 31 odst. 2 zákona o požární ochraně s přihlédnutím k odlišnostem, které vyplývají ze zákona č. 255/2012., o kontrole (kontrolní řád).
  Státní požární dozor je mimo jiné vykonáván formou kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně, schvalováním posouzení požárního nebezpečí a ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrolou plnění těchto opatření. 
  Při své kontrolní činnosti vychází HZS kraje zejména z ustanovení zákona o požární ochraně, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb. (dále jen „vyhláška o požární prevenci“), předpisů vydaných na základě zákona o požární ochraně nebo z jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany.
  Aby právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby nemohly být uvedeny v omyl a aby si mohly ověřit, že se jedná skutečně o výkon státního požárního dozoru - požární kontrolu - platí, že příslušník Hasičského záchranného sboru ČR se prokazuje služebním průkazem a pověřením ke kontrole:
   
  
   
  
   
  Požární kontroly
   
  Při požárních kontrolách se prověřuje plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně. Za předpisy o požární ochraně se považují zákon o požární ochraně, předpisy vydané na jeho základě např. vyhláška o požární prevenci, další právní předpisy a normativní požadavky upravující povinnosti na úseku požární ochrany. Výkon státního požárního dozoru formou kontrolní činnosti se provádí formou komplexních kontrol, tematických kontrol a formou kontrolních dohlídek.
  
  Komplexní kontrolou se prověřuje celkový stav organizačního zabezpečení, plnění povinností a dodržování podmínek požární bezpečnosti vyplývajících z předpisů o požární ochraně (§ 45 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci).
  
  Tematickou kontrolou se prověřuje stav zabezpečení požární ochrany ve vymezených oblastech, které jsou stanoveny v předmětu kontroly.
  
  Kontrolní dohlídkou se prověřuje plnění opatření zjištěných při komplexní kontrole nebo tematické kontrole uložených kontrolované osobě formou rozhodnutí ve smyslu zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
   
  Provedení požárních kontrol se nemusí právnickým nebo podnikajícím fyzickým osobám oznamovat dopředu před zahájením kontroly.
   
  
   
  Výsledek kontrol
   
  Z požárních kontrol se zpracovává protokol, ve kterém je popsán zjištěný stav a uvedeny zjištěné nedostatky. Protokol se zasílá kontrolované osobě prostřednictvím datových schránek, poštou, popř. se projednává se statutárním zástupcem právnické osoby nebo s podnikající fyzickou osobou, či jejím odpovědným zástupcem, kteří jsou povinni podat orgánu státního požárního dozoru písemnou zprávu o odstranění nedostatků uvedených v protokolu o požární kontrole ve stanoveném termínu.
   
  Posouzení požárního nebezpečí
   
  V rámci výkonu státního požárního dozoru HZS kraje schvaluje posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím, jsou povinny prostřednictvím odborně způsobilé osoby zabezpečit posouzení požárního nebezpečí z hlediska ohrožení osob, zvířat a majetku a plnění dalších povinností na úseku požární ochrany; toto posouzení požární nebezpečí se předkládá před zahájením provozované činnosti na příslušný územní odbor HZS kraje ve dvojím vyhotovení. Zjistí-li HZS kraje, že posouzení požárního nebezpečí předložené ke schválení vykazuje nedostatky, pro které je nelze schválit, vrátí je předkladateli zpět s uvedením důvodů a současně stanoví přiměřenou lhůtu k odstranění nedostatků.
   
  Nedodržení stanovených povinností a sankce
   
  Jestliže při výkonu státního požárního dozoru dojde ke zjištění neplnění povinností vyplývajících z předpisů o požární ochraně, může HZS kraje právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě v rámci správního řízení udělit pokutu. Fyzické osobě při zjištění porušení plnění povinností uložených předpisy o požární ochraně lze uložit pokutu za spáchaný přestupek. 
   
  Pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám
   
  HZS kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do výše 250.000,-Kč, resp. 500.000,- Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnost bez zvýšeného požárního nebezpečí, resp. se zvýšeným požárním nebezpečím, která porušila povinnost vyplývající z předpisů o požární ochraně. Jestliže poruší povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba provozující činnosti s vysokým požárním nebezpečím, HZS kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do výše 1.000.000,- Kč. Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která zruší jednotku požární ochrany bez souhlasu HZS kraje, může být uložena pokuta až do výše 10.000.000,- Kč.
  Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která opětovně poruší povinnost, za kterou jí byla v předchozích třech letech uložena pokuta pravomocným rozhodnutím, může HZS při výkonu státního požárního dozoru uložit další pokutu až do výše dvojnásobku pokuty stanovené v odstavcích 1 až 4 § 76 zákona o požární ochraně.
  Při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti a době trvání protiprávního jednání a k rozsahu způsobené škody.
  Uložení pokuty nezbavuje právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu povinnosti odstranit závadný stav ve stanovené lhůtě.
   
  
  Přestupky
   
  Jestliže je zjištěno neplnění základních povinností fyzických osob vyplývajících z předpisů o požární ochraně, může HZS uložit fyzickým osobám za spáchaný přestupek pokutu až do výše 25.000,- Kč.
   
  
   
  Uložené pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.
   
  Vyloučení věci z užívání, zákaz činnosti a zastavení provozu
   
  Jestliže při výkonu státního požárního dozoru dojde ke zjištění, že věc nebo činnost při provozu anebo provoz vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, HZS kraje rozhodne o:
  - vyloučení věci z užívání
  - zákazu činnosti
  - zastavení provozu
   
              vytisknout 
              
              e-mailem 
              
              
              
          Facebook