Výcvik instruktorů HZS ČR: záchrana osob ze zatopených vozidel
6. 6. 2025 (LP) - Ve dnech 3. až 4. června 2025 se na Záchranném útvaru HZS ČR – Záchranná rota Jihlava (dále jen ZÚ Jihlava) konal výcvik hlavních instruktorů pro práci na vodě a zamrzlých hladinách. Tématem dvoudenního výcviku byla záchrana osob z osobních automobilů, které byly zaplavené do úrovně spodního okraje střechy. Tedy v takové míře, kdy ještě není nutné nasazovat potápěčskou skupinu.
ZÚ Jihlava hasiči pro tento typ výcviku využili poprvé. Areál disponuje betonovým bazénem s nájezdy pro vozidla a možností regulace výšky hladiny, což umožnilo věrně simulovat různé scénáře zatopení. Výcvik probíhal na dvou osobních vozech s manuálním i elektrickým ovládáním oken a upravených pro bezpečné použití: automobily byly bez provozních kapalin a důkladně vyčištěné.
První den si účastníci výcviku vyzkoušeli sebezáchranu posádky ve vozidle při hladině cca 140 cm. Zároveň zjišťovali, za jak dlouho dojde k zaplavení interiéru, jak se chová vozidlo při vjezdu do vody čelem nebo couváním, a při jakém stavu zaplavení vozidla je nejsnazší otevřít dveře. Také si vyzkoušeli chování vozidla s elektrickým ovládáním okének po zaplavení a další varianty možné sebezáchrany a záchrany posádky.
Poté byla hladina vody v nádrži zvýšena na 200 cm a instruktoři se po celkovém zatopení vozu pokusili vyprostit figurínu. Ověřili si tak, že v těchto podmínkách je zásah bez použití potápěčské výstroje extrémně komplikovaný až nemožný.
Druhý den se výcvik zaměřil na rychlé kotvení vozidla proti pohybu ve vodním toku; vyzkoušeli si hned několik různých variant. Věnovali se také záchraně osob pomocí různých metod a dalšími možnostmi vstupu do interiéru. Tyto činnosti instruktoři nacvičovali při dvou výškách hladiny vody, 140 a 200 cm. Následovala také simulace vodního toku pomocí vodního monitoru, ve které si účastníci ověřili, jak proudění výrazně ztěžuje záchranné práce.
Na závěr si účastníci vyzkoušeli funkčnost a schopnosti elektrického vyprošťovacího zařízení Lukas e³ pod vodní hladinou. Pomocí hydraulických nůžek odstřihli sloupky A a B, odklopili střechu a vyprostili figurínu. Rozpínákem pak odstranili dveře. Tato činnost se ukázala jako značně náročná vzhledem k hloubce, ve které instruktoři nástroj používali, a nemožnosti nástroj přesně nasadit na místo vhodné k utržení pantů. Nasazení elektrického vyprošťovacího zařízení pod vodou je ojedinělé, testování jeho funkčnosti v těchto podmínkách proto přineslo cenné poznatky.
por. Bc. Lucie Pipiš
tisková mluvčí
MV – generální ředitelství HZS ČR
mobil: +420 777 361 800
e-mail: grh.media@hzscr
