Stavební prevence
- Státní požární dozor v oblasti stavební prevence
- Stavební prevence u HZS Kraje Vysočina
- Požárně bezpečnostní řešení stavby
- Stavební prevence v roce 2024
V souladu s § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, (dále jen „zákon o požární ochraně“) ve znění pozdějších předpisů je Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany a v tomto oboru také vykonává státní požární dozor.
Ve vazbě na nový zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, vstoupila v účinnost také novela zákona o požární ochraně, která, kromě jiného, upravuje výkon státního požárního dozoru v oblasti posuzování projektové dokumentace. Dále zákon o požární ochraně upravuje kategorizaci staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva, povinnost vybavit zařízení sociálních služeb elektrickou požární signalizací, případně zařízením autonomní detekce a signalizace, a to s ohledem na ubytovací kapacitu tohoto zařízení.
Státní požární dozor se dle § 31 písm. b) zákona o požární ochraně vykonává posuzováním:
1. dokumentace pro povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací podle stavebního zákona, včetně změn této dokumentace,
2. dokumentace pro provádění stavby,
3. dokumentace pro rámcové povolení,
4. dokumentace nebo jiného podkladu ke změně v účelu užívání stavby,
5. dokumentace ke změně dokončené stavby.
Posouzení se provede v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle zvláštního právního předpisu nebo v rozsahu obdobného dokumentu, který je dostatečný pro posouzení požární bezpečnosti stavby, a to pouze u staveb, u kterých je vykonáván státní požární dozor.
Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva
Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva má značné dopady jak do oblasti zpracovávání požárně bezpečnostních řešení, tak i do oblasti výkonu státního požárního dozoru ze strany Hasičského záchranného sboru ČR. Zásadním způsobem byl změněn rozsah staveb, které podléhají výkonu státního požárního dozoru v oblasti stavební prevence. Stavby jsou členěny do čtyř kategorií – 0, I, II a III (blíže viz níže). U každé z těchto kategorií jsou stanoveny požadavky a oprávnění s ohledem na obsah projektové dokumentace. Zmíněná oprávnění se vztahují nejen ke zpracování požárně bezpečnostního řešení (PBŘ), ale také k výkonu státního požárního dozoru (SPD).
Kategorie staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva:
- stavby kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí – pro tyto stavby není povinnost zpracovat PBŘ a ani nepodléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie I, představující mírné nebezpečí – pro tyto stavby se zpracovává PBŘ ale nepodléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie II, představující vyšší nebezpečí – zpracovává se PBŘ a stavby podléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie III, představující vysoké nebezpečí – zpracovává se PBŘ a stavby podléhají výkonu SPD.
V souborech ke stažení naleznete:
Dále platí, že:
- státní požární dozor se vykonává též ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkladů a dokumentace, včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.
- podklady, dokumentaci a projektovou dokumentaci předkládá orgánu vykonávajícímu státní požární dozor stavebník nebo stavební úřad elektronicky.
- výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků podle odstavce 1 písm. b) a c) zákona o požární ochraně je závazné stanovisko dotčeného orgánu na úseku požární ochrany, které slouží jako podklad pro řízení nebo jiný postup vedený podle stavebního zákona.
Vzory žádostí o stanovisko k projektové dokumentaci a k užívání stavby je možné ke stažení zde.