HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Letecká nehoda v Pardubicích byla naštěstí pouze cvičná

V úterý 20. května jsme cvičili na Letišti Pardubice. Dvoumotorovému, úzkotrupému letounu Embraer 190 (POB 84) začal během přistávání na Letiště Pardubice hořet motor z důvodu závady na palivové soustavě. Letoun měl přibližně 6000 kg paliva a nepřepravoval žádný nebezpečný náklad. Vlivem ztráty výkonu a směru letounu došlo k jeho pádu do zastavěné části letiště Pardubice. Okamžitě jsou vyrozuměny složky a subjekty, které vyjíždí na místo do oblasti bývalého rozptylu letecké techniky Starý Mateřov, který se nachází napravo od osy dráhy, na kterou mělo dojít k přistání. Následkem letecké nehody dojde k úniku a požáru rozlitého paliva, trup se rozlomil, deformován a rozprostřen na dvou místech. Trup byl vlivem pádu bez příďového i hlavního podvozku. Na místě bylo velké množství zraněných, ale i usmrcených osob, a to nejen vně trupu, ale také v okolí místa vzniku letecké nehody.

K cvičné události vyjely jednotky profesionální z Pardubic, Holic, Chrudimi, vojenská hasičská jednotka Pardubice, jednotky podniku Paramo a Synthesia a dobrovolné jednotky z Chrudimi, Heřmanova Městce, Choltic, Starého Hradiště, Srchu. Tedy jednotky z druhého stupně požárního poplachu. Dále na místě byla Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje, PČR a vojenská policie.

Hasiči na místě zásahu prováděli záchranu osob a likvidaci požáru. Došlo k rozlití paliva, trup letadla byl rozlomen a deformován. K hašení hasiči použili vodu a pěnu. Bylo provedeno roztřídění a odsun zraněných dle metody START*). Při cvičení pracujeme s 34 figuranty na ploše, nicméně musíme být připraveni na letadlo s 200 cestujícími. Někteří Figuranti byli zraněni smrtelně, jiní utrpěli popáleniny, zlomeniny, došlo i ke krvácení a někteří figuranti byli v bezvědomí. Místa zásahu velitel zásahu rozdělil na sektory. Pro odvoz lehce zraněných osob byl přistaven autobus. Jednotlivé složky IZS spolu dobře spolupracovaly.

Cílem cvičení je prověřit letištní pohotovostní plán letiště Pardubice a směrnic vojenské hasičské jednotky Správy letiště Pardubice. Prověřit informační tok a vyrozumění složek IZS předurčených pro MU na letišti, kontrola dojezdových časů, ověřit činnost velitele zásahu, velitelů sektorů i jiných vedoucích složek IZS a jejich součinnost.

Za poslední 3 roky evidujeme na území Pardubického kraje 4 dopravní nehody letecké (letadlo, kluzák, ultralight, vírník). Žádná z těchto nehod nebyla přímo na letišti Pardubice. Během těchto událostí došlo ke zranění 5 osob a usmrcení 1 osoby. 

*) Při cvičení byla využívána metoda třídění obětí START (S – snadná, T – terapie, A – a, R – rychlé, T – třídění), která se používá pro třídění osob postižených mimořádnou událostí v případě většího počtu obětí (zpravidla nad 10 obětí), kdy je nedostatek zdravotnického personálu vzhledem k počtu obětí. Cílem je vždy stanovit prioritu transportu obětí na stanoviště třídění raněných v prostoru pro poskytnutí zdravotní péče, kde je jim poskytována odborná zdravotnická péče zpravidla záchranáři zdravotnické záchranné služby.

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Odkazy do noveho okna

TC letecká nehoda00

TC letecká nehoda00 

Detailní náhled

TC letecká nehoda

TC letecká nehoda 

Detailní náhled

TC letecká nehoda1

TC letecká nehoda1 

Detailní náhled

TC letecká nehoda2

TC letecká nehoda2 

Detailní náhled

TC letecká nehoda3

TC letecká nehoda3 

Detailní náhled

TC letecká nehoda4

TC letecká nehoda4 

Detailní náhled

TC letecká nehoda5

TC letecká nehoda5 

Detailní náhled

TC letecká nehoda6

TC letecká nehoda6 

Detailní náhled
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem