Metodické zaměstnání IZS ve Zlínském kraji posílilo vzájemnou spolupráci a komunikaci při zásazích v extrémních podmínkách
(30.09.2025) Dnes se v regionu krajského města Zlína uskutečnilo unikátní metodické zaměstnání se zaměřením na koordinovanou spolupráci a efektivní komunikaci složek IZS během společných zásahů v obtížných podmínkách. Hlavním organizátorem byla Zdravotnická záchranná služba Zlínského kraje. Akce se letos ve Zlíně uskutečnila poprvé a věříme, že ne naposled. Cílem výcviku bylo maximálně se přiblížit reálným zásahům záchranných a likvidačních prací a simulovat různorodé zásahové situace, které vyžadují koordinaci a rychlé rozhodování.
Zahájení akce se zúčastnili zástupci všech složek IZS. Za Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje byl přítomen náměstek krajského ředitele pro IZS a operačního řízení plk. Ing. Milan Matyáš, který týmům popřál hodně štěstí. A to opravdu bylo potřeba, neboť týmy během celodenního zaměstnání řešily velmi zapeklité situace. I když se nejednalo o soutěž, ale vlastně „jen“ odbornou přípravu s ohledem na maximální přínos pro zúčastněné, všichni členové týmu pracovali s velkým nasazením, jako by se jednalo o reálné události. Profesionální hasiči měli v týmech zastoupení z řad HZS ZLK, HZS OLK a HZS JHM. Mezi pozorovateli byli i zástupci z HZS MSK a z Prahy z Generálního ředitelství HZS ČR.
Formou zásahových činností bylo během akce zapojeno celkem 8 týmů na čtyřech připravených stanovištích (ve Zlíně, Provodově a v Bohuslavicích u Zlína). Každý tým byl složen z posádky ZZS (2 členové), hlídky PČR (2 členové) a družstva HZS (4 členové). Týmy se dostavily na shromaždiště („checkpoint“) dle předem stanoveného plánu, kde obdržely vstupní informace a pokyny k výjezdu. Následně byly podle plánu vyslány na stanoviště k simulaci zásahu. Po ukončení zásahu proběhlo vždy vyhodnocení průběhu zásahu garanty jednotlivých stanovišť s cílem co největšího přínosu pro zasahující složky IZS. Součástí akce byla simulovaná komunikace zasahujících s operačními středisky zúčastněných složek IZS.
Simulované modelové situace, které zasahující týmy absolvovaly:
1. stanoviště – šlo o ženu s psychickými obtížemi, která nožem zranila několik členů své rodiny a která odmítala vpustit záchranáře do bytu, kde se jeden ze zraněných nacházel. Celá situace byla o to komplikovanější, že žena držela v náručí malé dítě a v ruce měla zapalovač, přičemž byla v domě rozlitá hořlavá kapalina. Zasahující tak museli primárně řešit vlastní bezpečnost a také ohrožení dalších obyvatel domu, ošetřovat dostupné zraněné a se ženou vyjednávat.
2. stanoviště – ošetření pachatele trestné činnosti pokousaného policejním služebním psem. Během toho se však zcela neplánovaně na zasahující obrátila náhodná kolemjdoucí, jež postrádala svého staršího manžela, který se pravděpodobně ztratil v lese. Situace na místě se proto změnila v pátrací akci, na jejímž konci zasahující pohřešovanou osobu nalezli. Ta však trpěla velmi vážnými zdravotními problémy, což vyvrcholilo v nutnost provádění kardiopulmonální resuscitace a komplikovaný transport osoby náročným terénem k sanitnímu vozidlu.
3. stanoviště – simulovalo situaci po výbuchu nelegální pálenice během provádění zákroku policejní hlídky. V důsledku výbuchu utrpěli zranění členové zasahující hlídky a několik uživatelů objektu. Ten byl navíc částečně zřícený a v jeho části docházelo k plamennému hoření. Příslušníci a členové složek IZS se tak museli vypořádat s požárem, museli nalézt a ošetřit zraněné a některé také vyprostit ven ze sutin.
4. stanoviště – procvičení zásahu s velkým počtem zraněných osob. Scénář zahrnoval najetí dodávky do davu lidí na kulturní akci v centru obce. Na místě tak byly desítky zasažených osob, které urgentně potřebovaly pomoc složek IZS. Zasahující museli zkoordinovat činnosti tak, aby co nejefektivněji poskytli neodkladnou péči zraněným. Využívali zde tak např. tzv. metodu START (snadné třídění a rychlá terapie) aplikovatelnou při tzv. hromadném postižení osob a museli provádět další záchranné práce, jako např. vyproštění osoby zpod vozidla.
Cvičení kladlo zvláštní důraz na maximalizaci „zaměstnání“ všech složek při zásahu, realistickým provozním scénářům a efektivní koordinaci mezi posádkami a operačními středisky. Cílem bylo vyhodnotit a optimalizovat vzájemnou komunikaci, logistiku a taktiku během zásahů v extrémních podmínkách.
Po ukončení všech stanovišť proběhl společný debriefing, během kterého byla vyhodnocena úroveň spolupráce, komunikace a připravenost jednotlivých týmů na skutečné zásahy.
Akce se účastnilo přes 200 lidí, mezi něž patřili členové zasahujících týmů, figuranti a organizační tým. Jen figurantů z Vyšší policejní školy a Střední policejní školy MV v Holešově bylo přes 100. Všem účastníkům tak patří velké poděkování.
Autor: por. Mgr. Lucie Javoříková, tisková mluvčí HZS Zlínského kraje
